-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفسير آيه 93 هود را بيان كنيد.

آيه 93 هود در ادامة گفت و گوي حضرت شعيب با قومش است. قوم شعيب كه مردمي بتپرست، كمفروش و فاسد بودند، به آن حضرت گفتند: اي شعيب، بسياري از آن چه كه تو ميگويي ما نميفهميم و ما تو را در ميان خود ضعيف ميبينيم، و اگر عشيرة تو نبود، قطعاً سنگسارت ميكرديم و تو بر ما پيروز نيستي.

حضرت شعيب در پاسخ فرمود: اي قوم من، آيا عشيرة من پيش شما از خدا عزيزتر است كه او را پشت سر خود گرفتهايد ]و فراموشش كردهايد[؟ در حقيقت، پروردگار من به آن چه انجام ميدهيد احاطه دارد.

وَيَـَقَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَيَ مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَـَمِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَ مَنْ هُوَ كَـَذِبٌ وَ ارْتَقِبُوَّاْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ ;(هود،93) و اي قوم من، شما بر حسب امكانات خود عمل كنيد، من نيز عمل ميكنم. به زودي خواهيد دانست كه عذاب رسوا كننده بر چه كسي فرود ميآيد و دروغگو كيست و انتظار بريد كه من هم با شما منتظرم.

اين سخن حضرت شعيب، تهديد و هشدار به قومش است. يكي از ويژگيهاي پيامبران، اين است كه نسبت به آن چه ميگويند اطمينان كامل دارند و در هدفشان در نهايت استواري پافشاري ميكنند و در راه تحقق هدفشان بسيار شكيبا هستند. از اين سخن حضرت شعيب استفاده ميشود كه ايشان بر گفتارش اطمينان كامل داشت; از اين رو گفت من هم با شما در انتظارم.

كلمة اعملوا صيغة امر است، ولي به معناي تهديد است.

كلمه مكانت به معناي قدرت و امكانات است.

كلمه رقيب به معناي منتظر است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج، ص 375، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 212ـ215، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.